måndag 24 mars 2014

SÅ BRA DET SKULLE VARA


om tjänstarna berättade när mors nattkläder eller lakan är trasiga, så att jag kan ta fram nya kläder eller lakan. I dag upptäckte jag den trasiga nattröjan när jag vek ihop kläderna — det är säkert Laura som ägnat sig åt att göra ett hål större — hade jag inte sett det, skulle det förmodligen ha resulterat i att mor fortsatt sitt destruktiva arbete kommande natt. 
Samma sak är det med kläder som behöver tvättas, en del av tjejerna lägger kläderna i tvätten och talar om det, men andra gånger är det tack vare mitt luktsinne som jag förstår att det är dags att tvätta.
Mor vaknade tidigt och ville ha hjälp att komma upp eftersom hon hade en tid på sjukhuset. Hon trodde mig tillslut, när jag sa att så inte var fallet. Nu har jag lärt mig att inte ringa alltför snart på tjänstarna, eftersom Laura ofta somnar om, och då är det inte lyckat om det kommer folk som börjar med hennes morgontoalett. I dag tog det inte lång stund innan  hon sov djupt igen.
Morgonens tjänstare var mer intresserade av sitt privatsamtal, än av mor, så det var bara att gå in och sätta sig i salen.
Nu håller jag tummarna för att vi ska få bra folk till dagens sista två besök.
 
Vid frukosten frågade mor plötsligt vad pil heter på tyska — det blev jag tvungen att slå upp för att kunna berätta att det heter pfeil, och genast bokstaverade hon ordet, för att vara säker på att hon uppfattat det rätt.
 
När jag kom tillbaka efter att ha hämtat posten, tecknade mor åt mig att jag skulle komma till henne, men vara tyst. Det är någon som lyssnar till vårt samtal. Jag försäkrar henne att så inte är fallet — vi är ensamma i vårt hus, och släpper bara in utvalda vänner (och så hemsökelsepersonalen förstås, men det säger jag inte). Laura bara småler överseende, och säger att det vet jag inte något om. 
Det förefaller som hon får mer av den sortens tankar när hon är ensam. Så länge jag finns inom synhåll tycks hon ha lättare för att vara närvarande i nuet. Allra bäst är det ju om jag lyckas hålla igång ett intressant samtal.
Jag önskar att det funnes stimulerande aktiviteter som hon kunde delta i. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar