tisdag 25 mars 2014

LAURA VAR MYCKET TÅLMODIG


under morgonbestyren, men när Nora upprepat Laura ett antal gånger i varje mening, bad Laura henne hövligt att inte säga Laura så ofta. Nora som inte fattade vad hon menade, frågade då vad hon ville heta i stället. Mor mumlade något som jag inte uppfattade — och Nora fortsatte att slå rekord  i upprepande av hennes förnamn.
Jag som var husligt kladdig om händerna, brydde mig inte om att rycka in. Men så kommer den andra tjänstaren ut för att låna en sax och jag kunde inte låta bli att förklara att mor inte har något emot sitt namn — det hon vänder sig emot är oskicket att klämma in förnamnet i varenda mening. Tjejen såg rätt sur ut, när hon tog saxen och gick (skulle inte kommunen kunna investera i saxar åt personalen  åtminstone åt sköterskorna). Men det blev förunderligt tyst i salen. Jag kan tänka mig att Teresa medelst teckenspråk, uppmärksammade de andra på att de var avlyssnade. Mamma-monitorn står helt öppet bredvid sängen, alla borde känna till den, och de flesta måste ha hört samtal i salen, när de haft ärenden till köket. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar