onsdag 19 mars 2014

I SAMMA STUND


som jag satte mig med en kopp te, vaknade Laura och ropade på mig. Hon behövde komma upp omgående, för hon hade lovat att anmäla sig, någonstans, och redogöra för sitt hälsotillstånd. Därefter skulle vi ju gå på teater. Hon blev rysligt besviken när jag förklarade att jag inte kunde skaka fram en teater  det besöket hade hon verkligen sett fram emot.
Eva, den nya sköterskan, kom innan tjejerna kom, hon skulle fylla i ett formulär om Lauras fysiska och psykiska status. Nu fick jag ett rätt gott intryck av henne.
Innan tjejerna gick var mor så trött att hon nätt och jämt svarade på tilltal, men nu — efter lite frukost, som slank ned utan problem — är hon både vaken och tämligen klar.
Att "läsa" tidningen gick snabbt i dag. Efter några minuter sköt hon den åt sidan. Det händer ibland att det ser ut som om hon läser i den, men oftast är hon inte särskilt intresserad — och jag undrar vad jag kan göra för att sysselsätta henne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar