lördag 4 januari 2014

"SÅ LYFTER VI PÅ BENET",


säger Nora, varpå Laura replikerar, "precis som hundarna". Uppenbarligen är Nora ingen hundmänniska, för hon säger med ett förvånat tonfall, "brukar hundar lyfta på benet?"
Ja, ja, det må väl vara hänt att hon inte vet något om hundar — det är värre att hon är så bokstavstrogen att hon inte kan avgöra om det Laura säger är skämtsamt, ironiskt eller på allvar.
Nora påpekar att man inte kan ha kläder på sig när man duschar, och Laura svarar "inte det", med ett tonfall som gör det omöjligt att tro att hon menar allvar — men Nora kastar sig genast in i en omständlig förklaring varför man inte bör ha kläder på sig när man badar eller duschar.
 
Kommer på att jag någonstans har några recept på enkla maträtter  rotar fram dem, och bestämmer mig för en gratäng, som jag tror att mor ska gilla. Den står färdig att skyfflas in i ugnen, men när jag läser sista punkten, undrar jag hur det ska gå:
Gratinera rätten i 15 minuter i 225° ugnsvärme _ _ Strö lite paprikapulver över ytan och servera genast.
Det är det där med att servera genast, som får mig att förstå att receptet inte är skrivet för någon som är beroende av hemtjänst. I går kom de bara en halvtimme för sent, men dagen dessförinnan kom de en timme för sent. Det vill säga, de kom 45 minuter för sent, men satt en kvart i bilen innan de masade sig in. Det finns inte många maträtter som vinner på att stå på uppvärmning i en timme.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar