måndag 13 januari 2014

FUNDERAR PÅ TONFALL,


här där vi sitter vid brasan och har det gott, trots kylan.
En av morgonens tjänstare har jag tidigare bara träffat då hon jobbat natt — hon hör till de något äldre, och är av den moderliga typen. Hon säger ungefär samma saker som många av de andra gör — med nästan samma tonfall — men hon är långsammare, och varligare. Trots att hon jobbar med Lone, som inte hör till de bättre, får hon tvätta mor utan större besvär. Tack vare att hon är äldst, och mest erfaren tar hon ledningen och även om man kan skära glas med Lones röst, så kommer Lauras protester av sig — och jag ägnar mig åt mitt utan att hetsa upp mig. 
Jag tror det beror på att Ulla-Britt är äkta — hennes sätt och fraser är inte tillkämpat glättiga, barnsliga eller hurtiga. Vilken skillnad det gör!
 
Laura njuter av Schuberts musik, och lyckas svälja det mesta av frukosten. Som vanligt spar hon, som en hamster, en bit i kinden, en bit som hon på min uppmaning sväljer efter gott och väl en kvart  säger då att det var skönt att hon fick svälja den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar