söndag 10 november 2013

"JA, JA, DET FÅ VI TA",


säger Laura med en lätt suck, när jag från min utkikspost vid fönstret rapporterar att Liam är på väg till oss. "Vi ses i morgon" säger han när han går — ja, ja, vi får väl ta det också. 
 
Medan vi väntar på att tjänstarna ska komma,  tittar vi i Gunnar Brusewitz bok "Dagbok från en sjö". Laura är intresserad och uppskattar hans målningar, men koncentrationen tryter rätt snart. Jag har insett att högläsning inte går hem, däremot går det bra om jag i korta drag (mycket korta) berättar vad som står i en artikel eller bok. Hon tar till sig vad jag berättar och i några minuter kan vi diskutera det, men relativt snart tappar hon fokus, och vad hon säger förefaller inte ha något samband med det vi talat om. Men vad vet jag, mors tankesprång är kanske helt logiska  fast jag inte lyckas se saken från hennes vinkel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar