fredag 1 november 2013

"HA INTE SÅ FÖRBANNAT BRÅTTOM"


 Nej, tjejerna stressar i regel inte, men de talar och rör sig i det tempo de flesta unga personer gör, utan att tänka på att det kan vara för snabbt för en person som ofta har svårt att orientera sig i verkligheten — och som bara kan ta in en sak åt gången. De har ett sätta att bjäbba när de talar, som även jag ibland finner svårt att uppfatta. 
För ögonblicket duschar mor, hon var glad och pigg när hon vaknade, men blev irriterad när en av tjejerna, i olika tonlägen, upprepade att det var dags att duscha.
"Duscha", säger Laura, och fångar på pricken Ias tonfall, "precis som jag inte visste vad det är". Sedan är hon högst motvillig, när nattkläderna ska av. Kattis försöker lirka med mor, och säger att hon inte kan duscha med kläderna på. Dagistonfallet får Laura att resa borst, med sitt allra lenaste tonfall säger hon "det var en nyhet, det har jag aldrig någonsin hört tidigare".
Sköterskan kommer, men är ovanligt lågmäld, jag undrar så smått om hon har hört att jag sagt att Laura blir på dåligt humör efter sköterskebesöket, eftersom det glammas så mycket då. 
Så här sitter vi i köket, med ett tänt ljus och lyssnar till P2. Frukosten slank ned utan problem, mor är på gott humör och (relativt) klar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar