onsdag 2 oktober 2013

"PARADISLYX"


säger Lura medan hon intager frukost på sängen. Hon har sovit i omgångar på morgonen, när jag kom in vid åttatiden, var hon vaken, men ville ligga kvar och dra sig.  Så sov hon en dryg timme, och när jag kom in nästa gång ville hon inte gå upp, men gärna få frukost på sängen.
Vi avnjöt alltså vår paradisiska frukost i maklig takt, varefter vi läste tidningen en stund. Hur mycket Laura tillgodogör sig vet jag inte, men hon läser — och förefaller mer koncentrerad än på länge.
 
Larmet har funkat bra på sistone, men i dag strulade det, och samtalet bröts så snart jag fick svar. Jag trodde någon skulle ringa upp, och väntade en stund — men fick till slut larma om.
Tjejerna kom, mor var medgörlig och allt funkade. När en av tjejerna frågade om hon kunde sänka huvudändan på sängen, nynnade Laura "inte gör det mig nå't, och inte gör det dig nå't, men honom är det jädrigt förargligt för". Jag såg på tjejernas tomma blick att de aldrig hört den sången tidigare.
Just som jag tänkte att tjejerna gör ju faktiskt sitt bästa, varför är jag då så kritisk — då bad Nora Laura att sträcka på benet. Vilket hon gjorde och Nora genast säger "vad duktig du är", med ett tonfall som man använder när en tvååring äter upp sin mat utan att spilla.
Laura hade inget emot att komma upp i stolen, så nu har vi flyttat ut i köket där vi varvar småprat med tidningsläsning  och jag grunnar på vad i all världen jag ska servera till middag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar