fredag 4 oktober 2013

"HJÄLP MIG ATT KOMMA UR BILEN"

ropar Laura. Då har hon bara sovit några timmar, för det tog tid för henne att komma till ro sedan hon blivit nattad. 
Det tog tid nu också, för hon kunde inte förstå att hon låg i sin säng, att det var natt och att vi skulle sova.
Hon frågar vad det är för man som står bakom mig. Jag vet aldrig hur jag ska svara när hon talar om människor som jag inte ser. Säger jag att det inte finns någon, säger hon åt mig att titta ordentligt, för det står viss någon där. 
 
Hon sov inte så länge när hon väl somnat, och då ville hon upp. Jag föreslog att vi skulle sova en stund till — och det är ju det Laura vill, det är därför hon måste stiga upp. Det går inte att förklara eller resonera, jag kan bara finnas hos henne.
Jag har funderat på om ett bolltäcke skulle vara något för Laura — eller om hon bara skulle försöka peta sönder det. Jag har läst att det har en lugnade effekt på en del dementa personer.
Nu sover mor, och jag är rädd för att hon kommer att sova länge efter denna mycket vakna natt. Det är duschdag, men jag är inte så säker på att hon varken vill eller kan duscha om några timmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar