onsdag 4 september 2013

EN BRA OCH EN DÅLIG


 Man skulle ju kunna tro att det skulle ta ut varandra – men det gör det inte.
Den bra tjejen kommer in först och Laura lyser upp och säger att det var roligt att se henne igen. När den andra tjejen, Nora, kommer in och frågar hur natten varit, då svarar Laura inte ens.
Och hon härsknar till när Nora säger att hon har ont i ryggen.
”Sååå synd det är om dig”, säger Laura då. Och så fortsätter Laura ända tills de går. När Nora säger att de snart är färdiga, svarar Laura att det var för väl att hon slipper härifrån när det är så synd om henne. När Nora kommer med en hårborste och säger att vi (sic) ska borsta håret, tycker Laura synd om henne som har så mycket att göra.
När tjejerna har gått, slår det mig att trots att jag vänder Laura på nätter och morgnar, så blir hon aldrig otidig mot mig. Hon kan jämra sig och säga att det gör ont, men mer än så blir det aldrig.

I dag åt mor med god aptit, bad två gånger om mer smörgås. När hon lassade upp allt som fanns på brickan, i handen, föreslog jag att hon bara skulle ha en bit, åt gången, i handen. Men nej, då kunde någon ta’ hennes bitar. Jag påpekade att jag hade egna smörgåsar, och vi var ensamma i huset – då smålog hon och sa’ att jag inte visste hur det verkligen är.

Vi diskuterar Obama, dyslexi och brödbakning. Det senare med anledning av att jag just satt en deg, och hävde i ett tämligen tråkigt ”apple butter”, som jag gjorde i går.

Läser ”Handbok för socialtjänsten” (det har sina fördelar att ha vänner i Socialstyrelsen) och undrar understundom om vår socialtjänst har brytt sig om att studera den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar