onsdag 4 september 2013

DET HAR VARIT


 några lugna nätter, även om mor har vaknat, har jag bara behövt breda över henne täcket, hjälpa henne att ändra kroppsställning och pussa henne god natt igen.
I morse sov jag ända till strax efter sex – det var skönt. Får se hur det går, när vi återgår till normaltid.

Just när jag tycker att våra rutiner fungerar, mor mår bra, och vi har hittat en rytm, så slår socialkontoret till med en hämndaktion. De gillade inte att bli IVO-anmälda, så utan att meddela mig gör de, helt lagvidrigt, en anmälan om God man för mor. Jo, de är i sin fulla rätt att ansöka om God man – men inte utan att inhämta mitt samtycke. Biståndshandläggaren stammade och hummade när jag ringde och bad om en förklaring. Förklaringen jag fick, var att jag hade klagat, därför gjorde de detta eftersom jag inte släppte in hemtjänsten. Hur i all världen ska jag kunna släppa in dem, om de kommer oanmälda och jag antingen inte är hemma eller inte hör att de kommer‽
Förhoppningsvis ska processen inte bli alltför långvarig. Just nu kan vi (jag och Elisabeth) inte göra så mycket. Nästa steg blir förmodligen att Elisabeth ombedes inkomma med ett läkarintyg om nödvändigheten av en God man. Eftersom ett sådant inte föreligger, får vi se vad som händer då.
Landstingsjuristen som vi talat med, verkade inte så förvånad över vad som hänt, kanske är det vanligt att inkompetenta socialtjänster visar sina översittarfasoner på det här viset.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar