onsdag 29 maj 2013

”DET DÄR GICK VÄL BRA?”


säger Maja, när en högljudt protesterande Laura äntligen landat i sängen.
”Gjorde det?”, svarar Laura.

Vore det inte för att tonläget blir något bättre, när jag är närvarande, skulle jag fly när tjänstarna kommer. Dessutom minskar privatsnacket när jag är närvarande, så trots att en av dem faktiskt bett mig att gå min väg, så finns jag i regel i närheten medan mor får sin hjälp. Håller jag på att koka över, finns jag åtminstone i närheten av monitorn och hör alla dessa meningsutbyten — som skulle räcka till en hel citatsamling.

När sjuksköterskan och enhetschefen bjöd hit sig för ett par veckor sedan, var ett av deras huvudargument för att få in mor på korttidsboende, att hon fått ännu ett trycksår som behövde kontinuerlig skötsel. Antingen missköter de hennes sår (nu igen) eller också ljög de, för sedan dess kommer sköterskan bara en gång i veckan, mot de tidigare två besöken. Tjänstarna sköter omläggningen, vilket i kombination med morgonens nyheter om att hemtjänstpersonal delar ut medicin som de inte är behöriga till, får mig att fundera lite över vad de har för befogenheter — och framförallt vilken kompetens de har. Att de inte klarar av de enklaste instruktioner, varaken skriftliga eller muntliga, när det kommer till att servera mat och medicin, vet jag ju av egen erfarenhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar