lördag 27 april 2013

JAG MÅSTE HA SOMNAT


före klockan åtta, i går kväll. Jag minns inte ens att jag gick och lade mig — vad jag minns är att jag hade velat stanna uppe och umgås med mor, för efter en delvis trumpen dag, var hon på sitt allra soligaste humör. Vi sjöng innan tjänstarna anlände för att natta henne, och hon fortsatte att sjunga medan de nattade henne. Hon jämrade sig, och sade ifrån mellan varven, men sjöng i stort sett hela tiden. Allt på engelska, vilket får tjejerna att bli lite osäkra — jag vet inte riktigt varför, eftersom de vet att de kan tala svenska med henne. I stället plockar de fram sin skolengelska och säger yes och no på lämpliga ställen.
Det kan bli lite enformigt om man överlåter sjungandet helt åt mor. Hon kan upprepa en sång i det oändliga, visserligen kan det bli lite lustigt eftersom texten förändras efter hand. För att få Laura att byta melodi, sjöng jag mina frågor och svar, vi fick på så sätt en sjungen dialog, och jag kunde byta melodi med jämna mellanrum. Men jag var, som sagt, för trött för att stanna någon längre stund. Jag hörde hur mor sjöng när jag gick därifrån — sedan minns jag inget förrän jag vaknade av att hon talade, tydligen med ett helt sällskap, strax efter klockan tio.
Hon sover fortfarande och jag sitter i köket och försöker förgäves komma på någon lämplig lättlagad middagsrätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar