tisdag 9 april 2013

AN, AUF, HINTER, IN,


neben, über, unter, vor, zwichen. Laura tar ut satsdelar och diskuterar grammatik, på tyska, med någon, under en stor del av förnatten.

Trots nattens lingvistiska övningar, vaknar Laura före klockan nio, men hon vill ligga kvar och dra’ sig. En av många anledningar till att jag inte vill att hemtjänstarna kommer vid en bestämd tid, för att sköta morgonbestyren. Förutom att en bestämd tid för hemtjänstarna inte existerar, och jag skulle bli stressad av att aldrig veta när vi skulle bli hemsökta, så behöver Laura få göra allt i sin egen takt. 

Efter middagsvilan i går frågade en tanklös tjänstare (vilket är en god beskrivning av så gott som alla hemtjänstare): ”har du varit ute i det fina vädret i dag Laura?” 
Att jag inte sa’ något, kan enbart tillskrivas min goda fostran! Jag hade god lust att be tjejen ta’ ut mor på en promenad — på snötäckta grusgångar.

2 kommentarer:

  1. Du skriver så fint om Din Mamma. Men kära Vän, jag tycker att det låter som om Du sover för lite. Du måste ju få tillräckligt med sömn om Du ska orka med Din svåra situation.

    SvaraRadera
  2. Mor Anna,
    Tack för din omtanke!
    Det är lätt att bli för grinig och orättvis när man är trött. Men jag är ju ändå i den situationen att jag för det mesta kan ta det lugnt på dagarna. Mor ställer inga stora krav på mig, och är mån om att jag ska sköta mig - fast ibland glömmer hon att jag vilar efter bara några minuter.

    SvaraRadera