söndag 30 december 2012

LAURAS TAL DRYPER


av ironi och sarkasmer   och tjejerna fattar ingenting. 
”Så puttinuttig, man kan vara då” sa Laura, när tjejerna jamsade om en god natt och ett gott nytt år   men de bara fortsätter på samma intelligensbefriade sätt. Jag tror inte ens att de vet vad de säger, det är standardfraser med standardtonfall — utan tanke på att det inte finns standardpatienter. Men är målet att komma härifrån så snabbt som möjligt, blir det nog så. I kväll klarade de av nattningen på tio minuter, då ingick naturligtvis inte tandborstning.

Laura har vistats mycket i sin egen värld i dag. River metodiskt en bit hushållspapper i småbitar. När jag påpekar att hon fick papperet för att snyta sig, svarar hon bara ”det är makulerat papper, från auktoritära ställen, som kan hamna var som helst. Hela familjen måste rycka ut. Människor rättar sig inte efter påbjudna saker — även om jag visste att papperet kom från fel håll när det brinner i Åstorp, får jag skylla mig själv."
Jag förundras över att Laura som aldrig någonsin suttit och plockat med något, nu ofta gör det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar