torsdag 19 juli 2012

RITSCH RATSCH


men inget filibom

Laura sitter upp i sängen och ägnar sig åt att riva upp sömmarna på påslakanet. OK, sömmar är lättare att laga än, när hon som senast slet, hål mitt på ett lakan. Men nu blir det täcke utan lakan i fortsättningen.
Klockan var nog inte mer än halv sex, när jag hörde hur mamma pratade för sig själv — eller förmodligen talade hon med någon av alla de människor hon ser omkring sig. Jag gick upp när jag hörde henne be om vatten. Vi enades om att det var för tidigt att stiga upp. Men hon fortsatte att småprata, och vid åttatiden frågade hon om det var kväll eller morgon. Då tyckte jag att det var lika bra att vi båda steg upp. Men när jag kom med pottstolen hade hon somnat, och sov ända tills jag hörde ritschandet strax efter klockan nio.
Just nu ägnar hon sig åt att skriva sitt namn, otaliga gånger, på alla ledder i två floror.
Språkkänslan är djupt rotat, med anledning av en tidningsrubrik har vi diskuterat vilka prepositioner man använder tillsammans med skydd. ”Skydd från” står det i dagens tidning, vilket får mor att resa ragg — liksom ”grattis önskar” på familjesidan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar