lördag 7 juli 2012

ORKAR INTE DISKA



 "DU SKA VETA ATT JAG HAR INTE RIKTIGT 
REDA PÅ MINA TANKAR JUST NU."
                                            sagt av Laura

När jag är på benen igen — då ska jag lära mig mer om växterna, både de tama och vilda.
Mor grämer sig över alla växter hon glömt, och talar om sitt gamla herbarium. Det som hon skänkte till en skola för över 50 år sedan, hon vill att vi ska åka och titta på det. Sådana gånger är jag glad över hennes dåliga minne, det har hon snart glömt.
En mycket blandad eftermiddag, en stund kunde vi tillsammans förfasa oss över journalister som skriver dem när det ska vara de — och att varken journalister eller andra kan skilja på ensam och själv eller före och innan.
När det kliade på ryggen, kunde hon ge mycket exakta instruktioner om var jag skulle klia. 
Men moster Eunices  sa henne inget när jag plockade in en bukett, de som i alla år har varit så viktiga för henne.
När jag gick på toa och hämtade lite prylar, blev hon nästan otröstlig, för hon trodde att jag var arg på henne.
Disken får stå kvar, den lär inte rymma — tyvärr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar