lördag 16 juni 2012

VILKEN RIVSTART PÅ DAGEN


Hade just somnat om, när mamma ropade klockan sju. Hon behövde gå på toa, men jag märkte att hon var rätt dimmig.
Tillbaka till sängen, och en och en halv timmes mara. Hon var vaken, men led alla helvetes kval därför att någon ville ta livet av henne. Jag kunde bara palla upp henne i halvsittande ställning och sitta bredvid och hålla hennes hand, och ideligen försäkra henne att det inte fanns någon utanför som ville henne illa.
Om det var S.Kattens förtjänst, eller av ren utmattning, vet jag inte, men hon somnade och sov en kort stund. Tämligen närvarande, och nu på svenska, kunde vi sköta morgontoaletten och äta frukost.

I samma stund som jag satte ned hennes kaffe på bordet, bröt helvetet loss igen. Den här gången en halvtimme av andnöd, ångest, hysteri och psykos. När jag försöker få henne att sitta upp och ta' djupa andetag, vrålar hon och är ovettig.
Till slut går hon med på att flytta in i salen. Värmer på kaffet och tar in ett par mackor åt henne.
Att plocka undan i köket och göra en rabarberpaj får vänta till natten.
För ögonblicket tycks hon vara nöjd med att bläddra i dagens tidning, annars är hon mest rastlös (vilket nästan driver mig till vansinne), ber om en bok, får en bok, lägger den åt sidan och ber om något annat. Jag far som en jojo för att hämta och fixa.
Kanske borde jag fixa maten, nu när hon verkar något så när harmonisk, även om hon mumlar att hon inte förstår. Vad vet jag inte.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar